Na zwrot kosztów podjętego leczenia nie może liczyć każdy pacjent. Oczywiście, są przypadki, w których taki należy się i to w ramach NFZ albo z tytułu prywatnej polisy ubezpieczeniowej, natomiast wiele zależy od indywidualnych kwestii i licznych kryteriów, o których chory nie zawsze ma w ogóle pojęcie.
Kiedy zwrot kosztów leczenia się nie należy?
O zwrot kosztów leczenia pacjent nie może ubiegać się od Narodowego Funduszu Zdrowia, jeśli leczenie nastąpiło w placówce prywatnej i po podjęciu przez pacjenta dobrowolnej decyzji w tym zakresie.
Ponadto zwrot kosztów leczenia nie będzie możliwy, jeśli terapia lecznicza była podjęta poza granicami Polski, a NFZ nie gwarantuje takich usług. Co więcej, pacjent nie otrzyma zwrotu kosztów leczenia, jeśli takie zostało uznane za bezzasadne.
Jak ubiegać się o zwrot kosztów leczenia?
O zwrot kosztów leczenia można ubiegać się w przypadku, kiedy leczenie było konieczne, a chory podjął terapię w placówce publicznego systemu opieki zdrowotnej. Koszty leczenia czy zwrot kosztów rehabilitacji jest możliwy, jeśli pacjent poddał się leczeniu w innym kraju, niż Polska, ale jednocześnie w kraju należącym do Unii Europejskiej. Ważne jest jednak, aby usługi medyczne były refundowane przez NFZ oraz zaliczały się do leczenia niezbędnego w przypadku konkretnego pacjenta.
Gdzie złożyć wniosek o zwrot kosztów leczenia bądź zwrot kosztów rehabilitacji?
Wniosek o należną wypłatę środków za poniesione koszty w ramach niezbędnego leczenia należy złożyć w oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia wraz z obowiązkową dokumentacją medyczną oraz wszelkimi rachunkami, które są potwierdzeniem poniesionych opłat.
Warto wiedzieć, że uzyskanie zwrotu poniesionych kosztów wcale nie jest takie proste i nie przysługuje każdemu, dlatego o należyte wypełnienie wniosku warto zawsze poprosić doświadczonego prawnika. Ten specjalista zajmie się też ewentualnym odwołaniem, jeśli NFZ wyda decyzję odmowną w tej sprawie.